Alla inlägg under januari 2009

Av k l - 19 januari 2009 22:29

Innan jag börjar ”skriva av mig” så ska jag klargöra en liten sak:

Jag och min familj bor i Jönköping.

Vi flyttar i slutet av februari.

Till Mullsjö.

En trevlig liten kommun ca 3 mil norr om Jönköping.

Mullsjö är som sagt en egen kommun, men tillhör Jönköpings län.


Nu ska jag skriva av mig…Det blir delvis upprepningar av tidigare inlägg men skit samma...

För en tid sedan kontaktade jag psykiatriska mott. på länssjukhuset Ryhov i Jönköping för att beställa en ny tid hos min läkare/psykdoktor. Jag hade då förgäves väntat på en kallelse som utlovats runt årsskiftet.

Då fick jag veta att eftersom vi flyttar så ska jag fortsättningsvis inte träffa den läkaren, utan söka mig till ”teamet i Mullsjö”. Min läkare tyckte att det var onödigt att träffa mig eftersom ”han kanske skriver ut en medicin till mig, som jag ska stå på en månad och sen kanske den nya läkaren i Mullsjö skriver ut en annan medicin och då e det ju onödigt.”


! …

!!!!!!!!!!

OK!

Här har vi koll.

Först och främst, jag står på en medicin som fungerar utmärkt och det har den gjort i snart 7 år! Skulle jag byta nu helt plötsligt då eller?

Sen undrar jag vad för slags ”team” vi snackar om här.

Var i Mullsjö finns dem då?

Något telefonnummer kanske?

Av vilken anledning ska jag börja gå där?


var det tydligen bara, hej då hej då!


Vad fan göra NU då?

Inte för att jag kommer att sakna ”vården” på Ryhov direkt. Den hjälp jag fått de senaste 5 åren är att träffa en (ja egentligen flera olika, fastän en i taget) ointresserad läkare ungefär en gång varannan, var 3:e månad. Dom har hela tiden viftat bort allt med att ”ja men det är typiskt sådana som har ADHD sörru. Vi avvaktar med åtgärder tills du fått svar från den neuropsykiatriska utredningen."

Det tog ju 3 år att vänta på den utredningen, och under den tiden har jag…väntat.


Så fick vi svar på utredningen och jag fick bekräftat det jag sagt hela tiden.

Jag har inte ADHD, det är något annat, kan jag få hjälp NU då? Av en kurator eller  KBT*-terapeut kanske!??

Nej så då är ingen intresserad av att hjälpa mig längre, för nu blev det ju KOMPLICERAT eller va FAAN  är problemet?!!!?


Jaha, får väl söka mig till ”teamet” då då. Efter några felringningar och hänvisningar, ett antal trevliga små röstbrevlådor och diverse ”telefontid mellan blähä och blaha, återkom senare” så fick jag tag i en … ja någonting inom vården.

Jag förklarade EXAKT hur läget är, vad man sagt på Ryhov o s v. Och att min läkare inte hade någon tid att ge mig förrän slutet av mars.

Karlfan svarar att ”ja men då måste du kontakta PCV (Pyk.mott. Centrum Väster, Ryhov) och tala om att du vill byta och börja komma hit till oss och så måste du ha remiss från din läkare och tala om att dina journaler ska skickas hit."


! …

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


”-Jaha svarade jag, men psyk.mott hänvisade ju till er…” hur förvirrad e jag då?

”-Ja, men om du vill byta till oss så måste du ha en remiss” fortsätter han.

”-Jag bad ju inte om att få byta, dem sa att det var så. Att jag behövde remiss visste de inte om då när jag blev hänvisad till er eller?” svarar jag lite förundrad

”-Mmm, (har du någonsin varit i kontakt med psykolog vet vilket slags mmm jag menar, lite ”lilla-gumman-då-vad-du-är-illa-däran-jag-ska-försöka-förklara-för-dig” mmm) men du måste kontakta PCV och tala om att du vill byta till oss och få en remiss av läkaren.” Han ger sig inte en millimeter.

”-Jag kan tycka att det är märkligt att dem missat upplysa om en så pass viktig detalj.” Fattar han inte vad jag säger eller?!

”-Ja men om du vill komma till oss så behöver du kontakta PCV för en remiss från läkaren” blir svaret

 Nu börjar jag bli förbannad:

”-Jag hör och förstår vad du säger, jag är inte dum i huvudet på något vis. Jag tycker bara att det är konstigt att jag ska vara spindeln i nätet här. Dessutom kunde jag ju inte få någon läkartid innan flytten, så hur ska jag kunna få en remiss?” undrar jag

”-Du behöver inte träffa läkaren för en remiss. Det kan han skriva ändå och så får du be om att dina journaler ska skickas till oss.” säger han uttömmande.

Där gav jag upp.

”-Jaha. Då ringer jag PCV då och fixar en remiss. Vad händer sen då?” undrar jag trött

”-Då kallar vi dig sedan.”

”-Vill du ha min nya adress nu då?” undrar jag

”-Nej, den kommer sedan med remissen” blir slutorden i denna …ordväxling.

Jaha, vi får väl hoppas det.

Ajöken.


Tur att jag inte har några problem eller nåt`.

Då hade man ju aldrig pallat.

//N



*KBT, kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som innebär att man arbetar med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande
Av k l - 12 januari 2009 20:06

Fy faen vad skönt det är at ha influensa!! Har varit sjuk sen annandagen å det har varit allt från täppt näsa till svimningsanfall med lite kräks.

Grejt!!

Jag menar det! Jag njuter i fulla drag av att kunna BEVISA att jag är sjuk PÅ RIKTIGT!!!!

Hur sjukt e de då?!


//N

Ovido - Quiz & Flashcards